čtvrtek 26. listopadu 2015

Meruňková jádra

Jádra meruněk - aneb o neumírání

Jádra z meruněk! Nostalgická vzpomínka nás všech žijících v oblasti meruňkových sadů, kdy jako děti jsme v období dozrávání meruněk a přesycení asi tisícem krásně oranžových plodů, věděli, že i jádra z pecek jsou velmi chutná. Mlhavě si pamatuji i na varování rodičů, že jsou jedovatá. Pojedli jsme jich dost, to vím, kolik jich ale ve skutečnosti bylo, to ne. Jen vím, že jsme přežili až do chvíle, kdy na jednu z posledních párty přinesl kamarád vyloupaná jádra meruněk jako překvapení.





Nejdříve jsme uznale pochválili množství, se kterým přišel, protože si všichni dobře pamatujeme, jak špatně šly pecky rozlousknout. S radostí jsme si taky zavzpomínali a těšili se, jak si jádra opražíme se solí, stejně jako to v restauracích dělají s mandlemi. Vtom se nám ale vybavil vztyčený prst rodičů: Pozor, jsou JEDOVATÉ! Ale i na to byl kamarád připraven nastudováním různých teorií a nejvíce se mu asi zamlouvala ta, kdy po určité tepelné úpravě svoji jedovatost ztrácí.V tu chvíli jsme neměli, proč mu nevěřit.

Jak ale z misky ubývalo, znejistěla jsem a rozhodla jsem si jeho tvrzení ověřit. Ale jak jsem na internetu hledala, tak jsem hledala, všude zmiňovali doporučené množství maximálně 10 jader denně. Poslední sousto mi trochu zhořklo v ústech, protože jsem si uvědomila, že desáté jádro to už dávno není. Začala jsem se strachovat o ostatní kamarády, kteří jedli už padesáté až sté jádro a bavili se tím, jak se o ně bojím.

Naštěstí strach zaháněl vtip, bezstarostnost i černý humor a téma smrti nás už celý večer neopustilo. Spát se mi ale nešlo moc lehce a ráno jsem se okamžitě zaposlouchala, jestli vedle mě opravdu někdo oddychuje :-) Takže jde asi pozřít větší množství bez úhony, ale zkoušet znovu to rozhodně nebudu.


Příznivé účinky:

Když ale dodržíte doporučené množství maximálně 1O jader denně, obohatíte se o vitamín B17, který přirozeným způsobem chrání organismus před rakovinou, zvyšuje obranyschopnost organismu, vylepšuje hladinu cukru a tuku v krvi a příznivě ovlivňuje krevní tlak.

Nebezpečí:

Hlavním nebezpečím je toxicita. Léčivá látka amygdalin je glykosid, který se při trávení štěpí na kyselinu kyanovodíkovou. Bezpečné množství jedovatých látek je těžké odhadnout, takže se můžete přiotrávit nebo otrávit. A mimochodem, prý je to otrava nepříjemná. Křeče, zvracení, ochrnutí dýchacích svalů, které vede ke smrti.

A pamatujte:

Je dobré "neumírat smrtí, životem umřít." (F. Halas)

Tak co, kolik jader si dáte? :-)


Žádné komentáře:

Okomentovat