středa 11. listopadu 2015

Yellow hot chilli pepper

"Scorpions"


Vzniklo to zcela nevinně, snad na jednom z večírků, u skleničky vína, kde se nic nezdálo nemožné, kde malé i velké výzvy byly přijímány s lehkostí, bez námitek, se samozřejmostí. A tak se stalo, že se mi jednou po příchodu z práce objevily na prahu domu dvě sazeničky a jak jsem správně po tom všem opojení tušila, byly to sazeničky čili papriček.





No dobře, rozhodla jsem se tuto sezónu nechat zahradu odpočinout, nezasahovat do přirozené proměny krajiny, nepokoušet se násilně zasahovat do klidu, do klidu mého neklidu...  Snad to bylo zajímavým názvem nebo čili peprným opojením, ale sazenice jsem přesadila do velkých květináčů, dala za okno a když jsem si zrovna vzpomněla, zalila jsem je. Moje bezstarostnost zapůsobila na rostlinu velmi bujarým dojmem a vmžiku jsem se proměnila v super pěstitele.


Když se rostlina začala plnit nádherně žlutými plody, bylo jasné, že mám vyhráno. Teď ještě zjistit, jaké to čili rostlině vděčím za svůj úspěch. Byla to Trinidad scorpion moruga yellow, v roce 2012 prohlášena Chilli Pepper Institute v Mexiku za nejpálivější papričku na světě. Teď ji však předstihla Carolina Reaper tzv. Karolínský smrťák.






Ze všech super hot papriček působí scorpion nejvíce aromaticky a její unikátní chuť pocítíte i po 15 - 20 min, kdy pal odchází a váš jazyk jako země spálená začne znovu obrážet životem. Využít ji můžeme jako koření, je vhodná pro výrobu domácích pálivých omáček. Léčivé účinky čili papriček využívali už před 6 000 lety už staří Řekové a pěstovali je i Indiáni v předkolumbovské době. Chilli je mimo jiné také považováno za afrodiziakum. Za svou pálivou chuť vděčí látce kapsaicin.



Blahodárných účinků má chilli však mnohem víc:

  •  zrychluje metabolismus
  • prevence rakoviny
  • obsahuje důležité minerály
  • podporuje imunitní systém
  • snižuje cholesterol
  • obsahuje antioxidanty
  • zlepšuje náladu
 Hojnou úrodu jsem se rozhodla usušit, ale ještě před tím své přátele, milovníky chilli, jedinečnými kousky obdarovat. Kamarád, který stojí u zrodu takového bláznivého pěstitelského plánu, se nabídl, že moji úrodu usuší v původních kamnech, které doma má. Když papričky nakrájel, zatopil a dal sušit, všichni v místnosti jsme začali kýchat, bylo to vražedné! Ale výsledek jedinečný!


Olivový olej s chilli

Přemýšlela jsem, co si s takovou úrodou počít a jako dobrá varianta mi přišel olivový olej s chilli, který se dá dále použít do různých jídel. Budeme potřebovat 0,5l oleje, chilli, rozmarýn a tymián. Polovinu oleje rozehřejeme, přidáme chilli a bylinky. Jak se začnou tvořit bublinky, teplotu stáhneme, neměla by překročit 75°C. Dále přidáme druhou polovinu studeného oleje. Po vychladnutí naléváme do láhví a skladujeme na chladném temném místě. Je vynikající do salátů a těstovin.

Několik zajímavostí závěrem:

  • čím menší, tím ostřejší a intenzivnější chuť
  • čerstvé jsou mnohonásobně pikantnější než sušené
  • čím déle se v pokrmu vaří, tím je výsledný pokrm pálivější, proto je lepší přidávat je až na úplný konec

Žádné komentáře:

Okomentovat