pondělí 4. dubna 2016

Česnek medvědí - jarní životabudič

Špenát z medvědího česneku

Medvědí česnek ke mě zabloudil náhodou, a to díky vtipné historce. Vlastně je to úplně obyčejný příběh jednoho z mých bláznivých kamarádů. Ten po operaci slepého střeva, hned po ukončení hospitalizace, šel nejdříve za nemocniční budovu do lesa, kde medvědího česneku rostou lány a nasbíral si zásoby na pesto a jiné vynikající pochutiny z něj. Blázen! Nedalo mi to a začala jsem se o tuto bylinu více zajímat.


Je to rostlina nabitá energií s celou řadou blahodárných účinků, vitamínů a tělu prospěšných látek. Příliš neváhejte a česnek využijte, než začne kvést, přibližně do konce května, potom se z něj životadárná síla vytrácí. Není ale úplně jednoduché ho najít. Daří se mu hlavně v lužních a listnatých lesích. Dokonce i archeologové si všimli, že se často nachází v místech, která obývali už staří Slované. Taková místa vám většinou poradí dobří přátelé a známí, sami byste ho jen těžko hledali.


Když jsem ho šla nasbírat poprvé, překvapilo mě, že je jeho list velmi podobný konvalince vonné, která je na rozdíl od medvědího česneku, jedovatá. Ale nesplete se, typická vůně česneku vám napoví. 

Co s taškou plnou listů česneku?

Nejjednodušší variantou je pesto, které vám v chladu vydrží i rok nebo ho můžete připravit stejným způsobem jako špenát. Receptů se dá najít nespočet, já jsem pro začátek zvolila "špenát".

K přípravě stačí:

  • listy medvědího česneku
  • cibule
  • olej
  • něco na zahuštění - hladkou mouku, ovesné nebo pohankové vločky
  • sůl
  • pepř
  • trochu smetany
Na oleji osmahneme cibulku, přidáme mouku nebo vločky, nasekané listy špenátu, sůl, pepř a ve troše vody pár minut podusíme. Potom vše pomixujeme a případně ještě podle potřeby zahustíme zásmažkou. "Špenát" zjemníme přidáním smetany. Možná se divíte, že používám vločky, ale vzniklo to tak nějak náhodou, když jsem neměla mouku. A není to vůbec špatné! Proto máte-li rádi alternativy, vyzkoušejte také! 



Špenát z medvědího česneku je dost pikantní s výraznou chutí, je dobré ho nakombinovat půl napůl s obyčejným špenátem. A co určitě oceníte je, že se nemusíte bát nepříjemného zápachu z úst jako u obyčejného česneku.

Žádné komentáře:

Okomentovat